söndag 27 februari 2011

Sushi Kväll

Har varit en super trevlig kväll med massor av sushi och härligt kvinno-snack. Kände att jag var i trängade behov av just detta. Så nu börjar jag känna mig lite normalare igen.

Vi stannade hemma från barnkalaset vi var inbjudna till tidigare idag. Hade varit jätte skoj att åka på det med, men jag kände att han har nyss blivit av med den retliga förkylningen och magen har varit ur funktion så kanske det inte var världens bästa idee att åka iväg och umgås med andra barn. Dels för han själv och dels i fall att han nu skulle haft något litet virus som BVC pratade om.
Men hur som haver så verkar Axel må mycket bättre nu och somnade om med lite övertalning om efter vällingflaskan och vaknade inte med ett vrål på en gång.
Så jag håller tummarna för att natten ska förlöpa lite smidigare än de föregående så jag inte behöver stå och mässa för mig själv;
- Det blir bättre och om inte annat kommer snart Benny hem..

Nu så fick Axel den nya mjölkfria vällingen, tänkte köra på den ett tag nu och låta han få balans igen sen kanske vi provar den vanliga igen och ser vad som händer.
Hade ju varit trevligt om det bara är en tillfällig obalans och att han faktiskt tål mjölk, och annars är jag ju ganska hemma i de produkter som finns på marknaden. Och nu är det ju mer accepterat att vara intolerant/allergiker mot mjölk och inte som när jag var liten till exempel, då det var mer en "hitte-på sjuka" och man var tvungen att åka över till Finland för att köpa låglaktos mjölk och fil.
På den tiden var mjölk och filpaketena så lika att det var rätt ofta man tog fel och hällde fil i teet istället för mjölk.
Mamma listade ganska snabbt ut att det var mjölk jag reagerade på. Värre var det med skolan och läkarna.
På den tiden var man tvungen att dricka minst ett glas mjölk till maten i skolan annars var man tvungen att sitta kvar med lärarna tills det var slut.
Samma gällde knäckebrödet, men det brukade jag smula sönder och sprida ut så jag slapp.
Mjölk är svårare att mygla med.
Sen fick jag ont magen, ibland grät jag för att det gjorde ont och skolsköterskan tyckte att det tydde på problem hemma.
Det är något jag fortfarande kan bli förbannad över, deras okunskap och ovilja att vara öppna för nya ideer.
Så jag hoppas att jag själv tagit lärdom av deras fel och brister och kan ta till mig nya ideer lite bättre än vad skolan kunde.

Till veckan ska vi åka iväg till Rian en sväng, troligtvis till helgen, men vi har inte bokat någon dag ännu.
Mamma ska vara ledig en vecka och fixa och dona hemma.
Ska bli spännande att se hur det framskrider.
Då tänkte vi passa på att lämna Axel i deras händer en stund och smita iväg och vara vuxna ett tag, kanske gå på bio.
Hade varit mysigt. Vi får se om vi har råd och om det går något bra.

Nä, nu ska jag sluta och gå och lägga mig medan lilla smulan fortfarande sover.
Godnatt goda vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar