tisdag 8 februari 2011

Meningen med livet

Satt och funderade på sanningen om sökandet av jaget och livet.

Förut funderade jag mycket på vem jag var.
Jag funderade så mycket att jag tillslut tappade bort mig själv i en stor labyrint av frågor utan svar och det var en lång väg innan jag hittade ut.
Men där någonstans slutade jag söka de exakta svaren och började ställa andra sorters frågor.
För, vem är jag, är egentligen en för stor fråga.
Jag tror till och med fel sorts fråga.
Frågan är, om man ska fråga sig den frågan alls? Jag tror att man istället bör rikta om frågan till.

Vem vill jag vara? Hur vill jag vara, hur vill jag bli uppfattad?
Vad vill jag med mitt liv? När gardinen väl faller ner, hur ska jag då ha levt mitt liv för att känna mig nöjd?
Vad gör att jag mår bra? Vilka intressen bör jag nära och vårda för att mitt inre ska vara i harmoni och i balans?

Sen utifrån det kan man använda de frågorna i så stor eller liten skala man vill för att uppnå rätt balans.

Själv sitter jag och funderar på vad jag vill med mitt liv just nu.
Vill jag plugga? Till vad vill jag i så fall studera?
Vad vill jag arbeta med i framtiden?

Det kanske inte verkar vara de svåraste frågorna i livet, men svåra nog att försöka svara på för stunden.
Det är något jag funderar på dagligen och tanken börjar kännas så utnött och tråkig att jag har börjat knyckla ihop den och gömma undan den frågan till en annan dag då jag kanske har ett bättre svar.
I väntan på det svaret försöker jag bara hitta ett arbete rätt och slätt. Idag ska jag ta mig en promenad till Coop och lämna av ett CV.
Jag skulle behöva ta mig in till stan också någon dag och prata med lite folk och rycka i lite tåtar.
Nu vet jag ju även hur Bennys schema ser ut så då kan jag på rak hand säga hur mycket jag kan arbeta.

Jag tror att vi aldrig slutar söka efter svar. Jag tror att det ligger i vår natur att fråga och söka och ifrågasätta.
Det är nog därför vi människor uppfunnit så många saker.
Bra som dåliga.

Nä nu ska jag sluta filosofera på livets stora och ta och städa av i köket så jag kan fotografera det.
Solen lyser och jag tror det blir en bra dag idag.
Och för att låna ett citat:

Always look on the bright side of life


Kram

1 kommentar: