torsdag 18 november 2010

Sömn kära sömn

Gick och lade mig kl 19.00 igår. Var så trött att ögonen sved och tårades. Nog för att jag inte fick somna då i alla fall, då Holger gick runt och ynkade och kliade sig om-vartannat, eftersom han saknade husse som var och bastade. Axel vaknade med jämna mellanrum av att tänderna kliade eller ngt litet magknip som behövde luftas.
Men jag var åtminstone i sängen och behövde inte gå och gunga med honom. Det är iaf stora framsteg. För snygga ben i all ära... men nog är det skönt att lägga sig ner, och att inte behöva amma honom till sömns heller.
Men det är som en evig gåta det här med sömnen.
Varje sovstund blir en liten utmaning. Vad ska han somna av denna gång?
Lyckas han somna själv? Kanske med välling-flaskan, eller med nappen som han kan bita i när det kliar, eller blir det tryggt upptryckt i mammans arm-håla.
Nu idag har det varit riktigt jobbigt. Har försökt få honom att sova i flera timmar men han vaknar var och varannan minut. Han har ätit, är hel och ren och nappen blir han bara arg av. Han är utmattad och grinig.
Så nu för ett tag sen hittade han själv tvätt-råds-lappen på sitt täcke och började suga på den. Och ju längre han satt och sög på den, ju tröttare blev han. Så jag rumsterade snabbt om i hans säng så han fick lappen i huvud höjd och lät honom ha den.  En liten stund senare sov mammans lilla gryn.
Skönt tänkte mamman och gick och värmde på lunch-lådan för.... x-gången. Men knappt hade jag startat micron så hörde jag den familjära sången.
Så, med en liten modifikation av bäddningen, gör om, gör rätt, så verkar det nu fungera.
I alla fall så att det nu hålligt i lite mer än 3min.

Skulle ha tvättat idag, men då kära Holger knappt fått komma ut och göra sina behov, så blev tvätttiden radikalt bort prioriterat.

Men oj vad barn är söta när de sover, så extremt söta. Har skjutit ihop min och hans säng så han sover bredvid mig nu mera då det verkar få honom att sova bättre och längre. Och jag slipper gå upp och hämta honom.
Bäst sover han på natten i min arm-håla, gärna så han trycker upp skallen lite så han verkligen känner att jag är där och ibland tar han sin lilla hand i sömnen och griper tag om ett av mina fingrar. Då sväller hjärtat flera storlekar. Kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar