söndag 12 december 2010

Stjärngosse och Snorsug

Helgen har varigt underbart mysig samtidigt som den har varigt väldigt jobbig.

Vi bestämde att vi skulle ha en myshelg tillsammans i helgen, och det har vi haft. 
Vi plockade in granen i lördags, pyntade den, lyssnade på jul-musik och drack glögg.
Senare bänkade vi oss i soffan med ostbricka och film.
Disneys Scroge film, A christmas carol, otroligt bra animerat, men absolut ingen barn-film.
Jag vet att hade jag sett den när jag var i 10-års åldern hade jag fått maror av den eftersom den är fylld med spöken och obehagliga känslor.
Nu är jag dock inte 10 längre utan tycker den var väldigt sevärd. 

Under filmen gick vi skift med Axel, som snorade, hostade och hade det allmänt svårt att få sova. 
Benny har också åkt på förkylningen. Så det är en snorig familj här hemma. Jag har som tur är börjat vara ganska klar med denna förkylning.
Vi har införskaffat en snorsug till Axel.
Känns väldigt udda att försöka suga ut snor från hans näsa med munnen, men den fungerar jätte bra. 
Om man bara får Axel att hålla huvudet stilla, den är inte riktigt hans favorit om man säger så....
När jag sög näsan på honom i lördags kom det ut en hel del snor och även en liten fluga. 

Men nu börjar det se riktigt juligt ut här hemma, det hänger en stor röd kula högst upp i granen, enligt traditionen, det lyser både här och var och det luktar kåda och gran i hela vardagsrummet. Julkänslorna börjar äntligen smyga sig fram och köket står Benny och kokar knäck. 
I morse gick Benny och Axel upp och lät mig ligga kvar en stund och vila.
En timme senare vaknar jag av att en mycket liten men otroligt söt stjärngosse kommer in och lussar för mig med både stjärngosse strut och stjärna till tonerna av "staffan var en stalle dräng" 
Hjärtat vällde över med kärlek.


Sen gick vi upp och fixade oss en mycket sen men mycket mysig advents frukost. Benny gjorde rullsylta igår så den hade han på sina smörgåsar. 


Idag har vi inte ställt några krav alls på varandra. Benny har badat Holger, så nu luktar det mindre gran i lägenheten och mera blöt Basset. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar