torsdag 16 december 2010

Livet som Mamma

Livet som mama är:
Underbart, frustrerande, enarverande, gåtfullt, utmanande, komiskt, dramatiskt, skräckinjagande, fartfyllt, planerande, glädjande, skumpande,bärande, vyssjande, hyssande, tassande, trasslande och listan av småsmå kärleksförklaringar fortsätter i all oändlighet.

Axel vill inte bara sítta still och vara med, ej heller vill han vara med i händelsernas centrum. Han vill skapa händelsernas centrum.

Det går nte att fatta sig kort vad det innebär att vara mamma. Men jag har kommit fram till att jag nog skulle vilja lära mig klickspråket då kinesiska inte känns utmanande nog längre efter att i 6-månader försöka tolka skriken, kvittren, skratten och tårarna på mitt lilla barn.

Jag har fått bajs i ansiktet, blivigt kissad på och fått kräk i ögat och munnen och kunnat skratta åt det.

Jag har ingen koll på vad det är för dag än mindre datum, och för att inte nämna när jag duschade eller badade senast. Jag räknar tiden i hur många shamponeringar som krävs för att få håret rent. 2 el 3 verkar vara en ny standard. Ikväll behövde jag bara en, då badade jag i förrgår...

Jag känner mig så sleten och trött ibland att någon kommer missta mig för ett troll och kasta mig in under en bro, för att väsa till folket som går på den.
Ibland skulle det till och med vara ett trevligt alternativ. ¨
Men sen tittar man ner på den lilla söt-snorken som ligger där och snusar och drar små suckar. Eller när han gnager på sängen även fast han vet att han inte får. Eller när han dundrar iväg på nytt äventyr. Så får han en att le och genast orkar man lite till. För honom skulle jag kunna förflytta planeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar