fredag 20 maj 2011

Vi fick ett infall..


...Och bestämde oss för att åka till Skövde en sväng.

Bennys pappa fyllde år och vi tyckte att det hade varit trevligt att ta en fika med honom. 
Så vi sa helt sonika till varandra, 
-varför inte?

Så jag packade ihop våra saker, och skrev listor på vad som behövdes. 
Benny hämtade upp Tyra och så var planen verklighet.


Tyra bidrog med att baka en jättegod skaldjurs paj på kvällen innan resan så vi skulle få en bra grund. 





Godmorgon!


Vi hade planerat på att starta mitt i natten, men Axel bestämde att det var en dålig idee och såg till att göra sin röst hörd om den saken. 
Så i demokratisk anda lät vi honom komma till tals och hade en nattlig omröstning om den tidiga avfärden och tröck sedan resolut på snooz knappen. 







Efter en god frukost och alla var nöjda och glada, så rullade vi iväg. 













I backspegeln såg vi Norrbottenslän hamna längre och längre bort.


På morgonen hade vi ingen värme på i bilen utan enbart kall-blås. 
Så efter Piteå stannade vi och vred om reglaget till varmt. 
Ja man måste stanna och öppna huven för att utföra detta på våran bil..


När värmen äntligen infann sig i bilen gjorde den det med råge.
Så skorna åkte av och senare bytte jag även byxor till en kortare modell.


















Vi lekte lekar i bilen för att sysselsätta uttråkade hjärnor och gissade landmärken och spelade ordlekar.
















Axel lekte lekar han med. Här har vi en tittut lek i full fart.



Solen började sänka sig mot horisonten när vi smög närmare vår slut destination.








För att tillslut bli avlöst av månen.

 


Dag 1.


Vi åkte in till stan och fikade i solen.








Axel fick nya spring-skor som inte var så varma och en fin keps.


Sen åkte vi till Bennys syster Elin och passerade blommande trädgårdar.








Där fick vi fika och sitta ner på deras härliga altan. 
Vissa hade längtat mer till fikat än andra.


Elins son, Gustav







Elin och nyaste tillskottet Albin.

Rune med nykomlingen Albin.



Vi rullade hem igen till Rune.









Och åt pannkakor.


och drack kaffe.


Dag 2.


Vi tog en promenad i solskenet och stannade till i en lekpark.





















Sen gick vi vidare på vår rund vandring i kvarteret och Tyra visade oss sin rep-gunga hon hittat.



Hon hade starka armar och bra sving...



Jag fick ett infall och kände för att pröva mina sving kunskaper jag med... 
Jag hade inte rätta svungen utan för min del slutade det med av-domnade händer, en blod-blåsa i fingret, men jag landade på fötter i alla fall och känseln kom sakta och smärtsamt tillbaka i händerna igen efter att jag svurit igenom de fulaste orden jag kunde i mitt stilla sinne. 
Det var värt det och jag skulle göra det igen. 
Feg är den som inte vågar vara barnslig.


Vi åt Runes Thai-mat till lunch, gick en sväng på stan med en gammal vän. 
Skjutsade Tyra till sin faster Anna och sina kusiner där hon fick rida och sen åkte vi till en annan god vän och åt tills magarna inte klarade mer, patade om allt man pratar om när man inte setts på evigheter och lyssnade på regnet som föll medan barnen fick leka bäst de ville.

Den dagen åt Tyra 3 skålar glass och en liten isglass.


Dag 3.


Då var det dags att vända hemåt igen. 
På morgonen rullade vi iväg igen.





I Västerås stannade vi till för att ta en lunch med en annan god vän.







Sen tog jag över ratten och styrde hemåt igen. 



Vi stannade till i Tönnebro. 
Och blev lite fuktiga i ögat när vi tänkte på förra gången vi var där. 
Vi hade precis hämtat Holger och det var vinter och djup snö och vi stannade så han skulle få kissa. 
Och Holger plumsade i snön och fastnade i våra sko-spår för han var så liten.
Bara en liten plutt. 
Och nu återvände vi till samma plats med en ny liten plutt. 
Som även han kissade där. 


Vi åt en bit mat, tittade på en kändis och drack lite te och kaffe.




Tyra och Axel fick springa av sig lite och jag och Benny skapade ett konstverk.





 Kan sanningen vara tydligare?

När natten var mörk och ögonen började ha gjort sitt kom vi hem. 
Så härligt att vara borta, men så underbart att komma hem!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar